شما اینجا هستید: مهدویت و قرآن > مهدویت در قرآن
مهدویت در قرآن
همانگونه که میدانیم قرآن منبع اصلی تمامی قوانین و احکام و اعتقادات اسلامی است و اگر چه بصورت مستقیم یا بالفعل به بسیاری از اعتقادات و چگونگی اجرای بسیاری از احکام اشاره نکرده است .

به نام خدا

همانگونه که میدانیم قرآن منبع اصلی تمامی قوانین و احکام و اعتقادات اسلامی است و اگر چه بصورت مستقیم یا بالفعل به بسیاری از اعتقادات و چگونگی اجرای بسیاری از احکام اشاره نکرده است .

ولی کن دارای آیاتی است که در آن آیات برخی از معارف اسلامی به صورت کلی و مجمل بیان شده است و تفسیر و توضیح آن به عهده پیامبران (صلی الله علیه وآله وسلم) نهاده شده است . در مورد مهدویت نیز چنین است . ریشه اصلی این تفکر قرآن است که در چند آیه نابودی ستم را پیش بینی کرده است و پیروزی صالحان و پارسایان و مستضعفان را بشارت داده است و سرانجام کار را از آن پرهیزکاران دانسته و بشارت داده که در پایان جهان ، نیکوکاران حاکم خواهند شد . در تفسیر این آیات روایات فراوانی بر پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه (علیه السلام) نقل شده است ، که بنابر آنها ، حکومت امام مهدی (علیه السلام) در آخرالزمان همان حکومت مستضعفان و صالحانی است ، که در قرآن بشارت به آنها داده شده است.

خداوند در   ۳۶۵ آیه که در هشتاد سوره آمده است به صورت کلی درباره مهدویت سخن گفته است . بیش از ۵۰۰ روایت از پیامبر و ائمه (صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه (علیه السلام) در تفسیر این آیات نقل شده است که در ادامه به چند نمونه اشاره میشود .

الف : و نرید الله لمن علی الذین استضعپفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلتم ائمه و نجعلتهم الوارثین

ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم .

سلمان فارسی میگوید : رسول خدا فرمودند :  ( خداوند هیچ پیامبر و امامی را نفرستاد مگر آنکه برای او ۱۲ نقیب قرار داد . پس نام امام را شمرد و فرمود : سپس فرزندش ، محمدبن الحسن المهدی (علیه السلام) است که به امر پروردگار قیام میکند .

ب: و لقد کتبانی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرتها عبادی الصالحون .

در زبور بعد از ذکر تورات نوشتیم . بندگان شایسته ام وارث حکومت زمین خواهند شد .

در تفسیر این آیه ، محمدبن عبدلله بن حسن از امام باقر نقل کرده که آن حضرت فرمودند ( مراد از این آیه قائم آل محمد (علیه السلام) و یارانش میباشند . )

ج: امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض …..

و یا کسی که دعای مضطر و گرفتار را اجابت میکند هنگامی که او را میخواند و بلا و سختی را برطرف میسازد و شما را خلفای زمین قرار میدهد….

امام باقر (علیه السلام) در تفسیر این آیه ، ضمن حدیث مفصلی ، سخنرانی امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در موقع ظهور در مکه بیان میفرماید : ( اولین کسی که با او بیعت میکند ، جبریل است و سپس بیش از سیصد نفر با او بیعت میکنند . …)

همانگونه که گفته شد ، بیش از سیصد آیه از کلام الله مجید و بیش از پانصد حدیث در تفسیر این آیات پیرامون مهدویت وجود دارد و آیات و احادیث بالا تنها برای نمونه بیان شده است .

لزوم شناخت امام مهدی (علیه السلام) :

به روایات بسیاری در کتاب های شیعه و اهل تسنن برخورد میکنیم که در آنها مسلمانان موظف شده اند تا امام زمان خود را بشناسند و از او پیروی بنمایند ، بیشتر دانشمندان اهل سنت منظور از امام زمان در این آیات را زمامداران و خلفا دانسته اند .

شیعه باور است که منظور از امام زمان در روایات ، امامان معصوم (علیه السلام) هستند بدین جهت لزوم شناخت مهدی را جزئی از همین شناخت کلی نسبت دوازده امام می دانند . سلمان فارسی میگوید : پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند : امامان بعد از من دوازده نفر هستند همه ی آنها از قریش میباشند …. بدانید که اینان عترت من هستند و از گوشت و خون من می باشند، چرا برخی مردم مرا درباره آنها آزار میدهند ؟ خداوند شفاعت من را نصیب آنها نکند

امام حسن فرمودند : امامان پس از رسول خدا دوازده نفر هستند ، نه نفر از آنها از نسل برادرم حسین میباشند . مهدی این امت از آنهاست . پس از بیان اصل ضرورت وجود امامان ، به بیان وظیفه مسلمانان در برابر آنها و اینکه چرا باید مسلمانان امام خویش را در هر زمانی بشناسند میپردازیم .

به چند دلیل باید امام مهدی(علیه السلام) را بشناسیم:

الف) جلوگیری از انحراف و گمراهی : ضرورت شناخت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وقتی احساس میشود که انسانها در اثر فاصله گرفتن از امام خود به فساد و گمراهی کشیده میشوند ، که برای رهایی از این دام خطرناک ، راهی جز پیروی از امام نخواهد بود . امام کاظم (علیه السلام) میفرماید: (( امام ، حجت بندگان است ، هر که او را رها کند گمراه میشود و هر که همراه او باشد ، نجات میابد و رستگار میشود . ))

ابو جعفر عمری ، اولین نایب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ابوعلی محمدبن همام این گونه نوشته است:

(( اللهم عرفنی نفسک ، فانک ان لم تعرفنی … ))

(( خدایا ! خودت را به من بشناسان و اگر خودت را به من نشناسانی ، رسولت را نخواهم شناخت ، خدایا رسولت را به من بشناسان و گر نه حجتت را نخواهم شناخت . خدایا حجتت را به من بشناسان وگرنه از دنیا خود گمراه خواهم شد . ))

ب ) جلوگیری از ابطال عمل : پذیرش و قبولی اعمال و جلوگیری از بطلان عمل در گرو پذیرفتن امام معصوم است …. امام باقر (علیه السلام) به زراره فرمود : ( اسلام بر ۵ چیز بنا شده ،    (( نماز ، زکات، حج ، روزه ، ولایت ))   زراره میگوید عرض کردم ، کدام یک از آنها برتر است ، امام (علیه السلام) فرمود : ولایت زیرا کلید حاکم و حاکم و راهنمای آنها است . اگر مردی شب تا صبح را به نماز و روزه و به روزه سپری کند و و تمام ثروت خود را به صدقه بدهد و همه ساله به حج برود ، امام ولی خود را نشناخته باشد ، تا از او پیروی کند و تمام کارهایش به راهنمایی او باشد ، هرگز نزد خداوند اجر و ثوابی ندارد و از اهل ایمان نخواهد بود .

ج ) رسیدن به حیات معنوی : پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند : (( ای مردم هر که بخواهد در زندگی همانند من باشد و مانند من بمیرد ، ولایت علی (علیه السلام) را بپذیرد و از امامان پس از او پیروی کند . ))

د ) برای فرار از مرگ جاهلیت : در روایتی که مورد پذیرش شیعه و سنی میباشد تصریح شده است که هر کس امام زمالن خود را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا میرود

قال رسول الله : (( من مات لم یعرف امام زمان مالت میت جاهلیه )

امام باقر میفرماید : (( هر کس بمیرد و امامی نداشته باشد ، مرگ او مرگ جاهلیت است و هیچ کس در این جهت معذور نیست تا امام خود را بشناسد ))

رسول خدا فرمود : (( من انکر من القائم ولدی فی زمان غیبت فمات ، فقدمات میه جاهلیت ) ( هر کس منکر قائم از فرزندانم در زمان غیبتش بشود ، و در همان حال بمیرد ، قطعا به مرگ جاهلیت مرده است . ))

شاید منظو از مرگ جاهلیت این باشد که آنها نیز همانند افرادی که بیش از اسلام در حال شرک و کفر مردند ، بمیرند .

 

برگرفته از سایت :المهدویه

ارسال نظر