شما اینجا هستید: مقالات مهدویت > چگونه امام زمان به شهادت می رسد مگر بدی و ظلم هنوز پا برجاست؟
چگونه امام زمان به شهادت می رسد مگر بدی و ظلم هنوز پا برجاست؟
در زمان حكومت عدل جهانی امام زمان«علیه السلام» نظر به اینكه بینش و آگاهی انسانها كامل می شود گرایش به كفر و نفاق و انحراف از مسیر حق و عدالت و ایمان كاهش می یابد ولی این منافات، با آزادی و اختیار آنان ندارد و چنانكه محیط فاسد و انحرافی در گرایشهای انحرافی انسانها مؤثر است محیط صالح و شایسته و بالا رفتن سطح شناخت و آگاهی در رشد و هدایت آنان تأثیر به سزائی دارد،ولی با این حال بعد از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، مانند قبل از ظهور اختیار باقی است و برای انسان امكان گناه كردن می باشد و این مطلبی است مسلم از نظر ادله عقلی و نقلی.

در زمان حكومت عدل جهانی امام زمان«علیه السلام» نظر به اینكه بینش و آگاهی انسانها كامل می شود گرایش به كفر و نفاق و انحراف از مسیر حق و عدالت و ایمان كاهش می یابد ولی این منافات، با آزادی و اختیار آنان ندارد و چنانكه محیط فاسد و انحرافی در گرایشهای انحرافی انسانها مؤثر است محیط صالح و شایسته و بالا رفتن سطح شناخت و آگاهی در رشد و هدایت آنان تأثیر به سزائی دارد،ولی با این حال بعد از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، مانند قبل از ظهور اختیار باقی است و برای انسان امكان گناه كردن می باشد و این مطلبی است مسلم از نظر ادله عقلی و نقلی.

در كتاب فی ظلال نهج البلاغه ج2 ص357 در ذیل كلام علی علیه السلام كه فرمود «ثم لیشحذن فیها قوم ...» می گوید در سایه آموزش و تربیت امام زمان علیه السلام، علما و دانشمندانی بیرون می آیند كه به حلا ل و حرام خدا و كتاب و نسبت به پیامبر به خوبی آگاهی دارند. پس در آن زمان هم حلال و حرامی می باشد و چنانچه گفته شد حلال و حرام متفرع بر اختیار است و در روایات دیگر كه در این زمینه می توانید به كتاب مناهل الابرار فی تلخیص بحارالانوار حسین درگاهی،مراجعه فرمائید.

بنابراین اینگونه نیست كه در آن زمان،كسی نتواند مرتكب گناه و جنایتی شود.

اما اینكه فرموده اید،چطور با این اوصاف امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شهادت می رسند؟ در پاسخ باید گفت:

اولاً طبق مطالب فوق،مشخص شد كه در آن زمان هم امكان گناه و معصیت برای انسانها وجود دارد و اینگونه نیست كه دیگر كسی مرتكب گناه و معصیت نشود.

ثانیاً اینكه شما شهادت آن حضرت را امر مسلم فرض كرده اید،اینگونه نیست،بلكه این موضوع اختلافی است و نمی توان بطور قطعی اظهار نظر كرد،روایات مربوط به این مسأله نیز دو دسته می باشد: بعضی دلالت بر وفات حضرت و برخی دیگر دلالت بر شهادت حضرت ـ علیه السّلام ـ دارد كه به برخی از این روایات اشاره می كنم:

روایات دستة اول:

1. از جمله روایاتی كه دلالت بر مرگ طبیعی حضرت ـ علیه السّلام ـ دارد، تفسیری است كه از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد آیه شریفه «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَیْهِمْ»[1] نقل شده است. حضرت می فرماید: مراد، زنده شدن امام حسین ـ علیه السّلام ـ با اصحاب خود در عصر امام زمان است در حالیكه كلاه خودهای طلائی بر سر دارند و به مردم رجعت امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش را اطلاع می دهد تا مؤمنان به شك و تردید نیفتند. این در حالی است كه حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ در میان مردم حضور دارد. هنگامی كه مردم امام حسین ـ علیه السّلام ـ را به خوبی شناختند و به او ایمان پیدا كردند، مرگ حضرت حجّت ـ علیه السّلام ـ فرا می رسد و امام حسین، غسل و حنوط و كفن و خاكسپاری حضرت را برعهده می گیرد زیرا كه امام را جز امام، غسل نمی دهد»[2].

2. در روایتی دیگر نیز امام صادق ـ علیه السّلام ـ در پاسخ به این سؤال كه: اولین كسی به دنیا رجعت خواهد كرد چه كسی است؟ می فرماید: اولین رجعت كننده به دنیا، امام حسین است كه پس از رجعت او و یارانش در حالیكه هفتاد پیامبر نیز او را همراهی می كنند، حضرت قائم (عج) انگشترش را به امام حسین واگذار می كند و چشم از جهان فرو می بندد امام حسین ـ علیه السّلام ـ نیز تجهیز غسل و كفن و دفن حضرت را برعهده می گیرد»[3].

دستة دوم:

روایاتی است كه بطور عام دلالت بر شهادت همة ائمة معصومین ـ علیهم السلام ـ دارد:

1. امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ می فرماید: و الله لقد عهد الینا رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ ان هذا الامر علیكم اثنا عشر اماماً من ولد علی و فاطمه، ما منا الامسموم او مقتول»[4] به خدا سوگند رسول خدا این عهد و وعده را به ما داده است كه امر امامت را دوازده تن از فرزندان علی ـ علیه السّلام ـ و فاطمه ـ علیها السّلام ـ به دست خواهند گرفت و هیچ كدام از ماها نیست مگر اینكه یا به وسیلة سم و یا با كشتن، شربت شهادت خواهند نوشید.

2-. از امام صادق ـ علیه السّلام ـ و امام رضا ـ علیه السّلام ـ نیز روایت شده است كه «مامنا الامسموم او مقتول»[5] هیچ یك از ما نیست مگر اینكه مسموم و یا مقتول می باشد.

3.براساس حدیثی كه امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ فرمود و تأكیدی كه امام صادق ـ علیه السّلام ـ و امام رضا ـ علیه السّلام ـ نموده است امام زمان ـ علیه السّلام ـ نیز به شهادت خواهند رسید. علمای شیعه نیز نوعاً روایات دال بر شهادت را ترجیح داده اند و قائل به شهادت ائمة معصومین ـ علیهم السلام ـ می باشند.[6]

حتی مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار با این عنوان بابی را گشوده است كه «انهم ـ علیهم السّلام ـ لا یموتون الا بالشهاده»[7]؛ این بزرگواران نمی میرند مگر با شهادت.

نحوة شهادت حضرت ـ علیه السّلام ـ :

در مورد چگونگی شهادت حضرت، فقط یك روایت در بعضی منابع شیعی نقل شده است كه در آن از زنی به نام سعیده كه از طایفة بنی تمیم و دارای محاسن و ریش شبیه مردان است، به عنوان قاتل حضرت نام برده شده است كه در هنگام عبور حضرت، از بالای بام سنگی را به سوی حضرت پرتاب می كند و حضرت را به شهادت می رساند[8]

ولی این روایت در منابع معتبر شیعی نقل نشده و دلیل قطعی در مورد چگونگی شهادت حضرت، در دست نمی باشد بنابراین می توان گفت: كه حتی بنابر روایات دال بر شهادت، كیفیت و نحوة شهادت آن عزیز چندان روشن نمی باشد.

همانگونه كه مشاهده می فرمایید روایت مربوط به نحوه شهادت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در منابع معتبر شیعی نیامده است.

پی نوشتها:

[1] . سورة مباركه اسراء، آیة 6.

[2] . بحار الانوار، ج 27، ص 217، موسسه الوفاء ـ بیروت.

[3] . بحار الانوار، ج 27، ص 217.

[4] . همان و اعلام الوری باعلام الهدی، طبرسی، ص 349، دارالمعرفه ـ بیروت لبنان.

[5] . همان و اعلام الوری باعلام الهدی، طبرسی، ص 349، دارالمعرفه ـ بیروت لبنان.

[6] . چشم اندازی به حكومت مهدی، نجم الدین طبسی، ص 214، چاپ اول، 1380، بوستان كتاب ـ قم.

[7] . بحار الانوار، ج 27، ص 213.

[8] . تاریخ ما بعد الظهور، سید محمد صدر، ص 881، مكتبه الامام امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ، اصفهان.

 

منبع : وبلاگ مهدویت و اخرالزمان

ارسال نظر