در مورد اعتبار بالای حدیث غدیر در منابع شیعه هیچ شک و شبهه ای نیست
در مورد اعتبار بالای حدیث غدیر در منابع شیعه هیچ شک و شبهه ای نیست، سوال این است که در میان حدیث شناسان اهل سنت اعتبار این حدیث به چه مقدار است؟ آیا این حدیث در میان ایشان مورد خدشه است و آیا سند قابل اعتنایی ندارد؟
عدم پرداختن به چنین بحثی موجب می گردد عده ای بی انصاف از این خلأ سوء استفاده کرده و با دلایلی واهی از عدم صحت این حدیث سخن برانند.این بعد از تلاش های بیهوده ای است که در بحث محتوایی و در تغییر جایگاه معنای مولا انجام می پذیرد و خود خبر از اطلاع ایشان از عدم اقبال صاحبان عقل از معنای مولا به غیر از ولایت و سرپرستی دارد و صد البته این روش انکار واقعیت با مسائل حاشیه ای منحصر در این مورد نیست و مثل همان موارد دیگر انکار وقایع فاطمیه و خلافت و امامت است که با وجود دلایل روشن نقلی و قراین محرزه همچون شبانه و مخفیانه بودن دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) متوسل به وجود فلان اسم در بین اولاد علی(علیه السلام) می شوند.
اینجا نیز در ماجرای حدیث صحبت از گرمی یا سردی هوا و یا تابستان و زمستان بودن می کنند در حالیکه اعتبار این حدیث بسیار بیشتر از آن است که این تشبّسات و دستاویزهای عبث و باطل بر اعتبار زدایی از آن کارآمد باشد.
به هر حال باید گفت که چنین نیست و در میان علمای اهل سنت حدیث غدیر جزو احادیث ضعیف نبوده و نیست و غالب حدیث شناسان اهل سنت به اعتبار بالای این حدیث معترفند. هرچند که در متواتر بودن و یا حدیث صحیح بودن و یا مشهور و مستفیض بودن آن اختلاف دارند.
ما در اینجا به نقل برخی از اقوال اهل سنت برگرفته از کتاب وزین و بسیار با ارزش براهین و نصوص امامت اثر استاد گرانقدر ربانی گلپایگانی(۱) می پردازیم.
الف- کسانی که به تواتر حدیث غدیر اذعان دارند:
۱-شمس الدین ذهبی شافعی (م ۷۴۸ ق) در تلخیص المستدرک ، طرق مختلف حدیث غدیر را ذکر کرده است و بسیاری از آنها را صحیح دانسته و گفته است:
«صدر حدیث (من کنت مولاه) متواتر است و من به صدور آن از پیامبر(صلی الله علیه و آله) یقین دارم و جمله (اللهم وال من والاه) نیز سندش قوی است.»
این سخن وی را آلوسی(۲) و ابن کثیر(۳) نیز نقل کرده اند.
۲- شمس الدین جزری شافعی (م۸۳۳ ق) حدیث غدیر را به هشتاد طریق روایت کرده و رساله اسنی المطالب را در این باره نوشته و گفته است :
این حدیث به صورت متواتر از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امیرالمومنین(علیه السلام)روایت شده است.(۴)
۳- حافظ جلال الدین سیوطی شافعی (م۹۱۱ ق)گفته است :
این حدیث متواتر است.(۵)
۴- ضیاءالدین مقبلی(م ۱۱۰۸ق) در الابحاث المسندة فی الفنون المتعدده ،حدیث غدیر را ار احادیث متواتر –که مفید علمند- دانسته است.(۶)
۵- سید امیر محمد صنعانی گفته است:
«حدیث غدیر از نظر اکثر ائمه حدیث متواتر است.»(۷)
۶- مفتی شام عمادی حنفی (م۱۱۷۱ق) در الصلات الفاخره فی الاحادیث المتواتره آن را از احادیث متواتر شمرده است.(۸)
۷- حافظ شهاب الدین حضرمی در تشنیف الأذان گفته است:
«حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه به صورت متواتر از حدود شصت نفر روایت شده است.»(۹)
۸-شیخ محمد صدر العالم در معراج العلی فی مناقب المرتضی آن را متواتر دانسته است.(۱۰)
ب)علمای اهل سنتی که گفته اند حدیث غدیر صحیح است:
۱- حافظ ابوعیسی ترمذی (م ۲۷۹ق) پس از ذکر حدیث غدیر گفته است:
«هذا حدیث حسن صحیح ؛این حدیث، حسن و صحیح است.»(۱۱)
۲-حافظ ابو جعفر طحاوی (م ۳۲۱ق) پس از نقل حدیث غدیرگفته است:
«هذا الحدیث صحیح الاسناد و لا طعن لأحد فی رواته؛این حدیث از نظر سند صحیح است و بر هیچ یک از راویان آن اشکالی وارد نیست.»(۱۲)
۳- فقیه ابوعبدالله محاملی بغدادی (م۳۳۰ ق) در امالی خود آن را صحیح شمرده است.(۱۳)
۴-ابوعبد الله حلکم نیشابوری (م۴۰۵ ق) حدیث غدیر را به چند طریق صحیح روایت کرده است.(۱۴)
۵- علاء الدین سمنانی (م ۷۳۶ ق) در العروه لأهل الخلوه ص۴۲۲ گفته است:
«هذا حدیث متفق علی صحته؛ این حدیثی است که صحتش مورد اتفاق است.
۶- حافظ عماد الدین بن کثیر شافعی (م ۷۷۴ ق) سخن استادش ابو عبدالله ذهبی که گفته است حدیث غدیر صحیح است را نقل کرده و رد نکرده است.(۱۵)
۷- حافظ ابن حجر عسقلانی (م ۸۵۲ ق)گفته است:
«حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه را ترمذی و نسائی روایت کرده اند و طرق آن جدا بسیار است، ابن عقده آنها را در کتابی نقل کرده است و بسیاری از اسانید آن صحیح و حسن است.»(۱۶)
۸- ابن حجر هیثمی مکی (م ۹۷۴ ق) تصریح کرده که این حدیث ، صحیح است و تردیدی در آن نیست.(۱۷)
۹- نور الدین هروی قاری حنفی (م ۱۰۱۴ ق) گفته است:
«این حدیث صحیح است و تردیدی در آن نیست و برخی از محدثان، آن را متواتر دانسته اند، زیرا در روایت احمد آمده است که سی نفر از صحابه که آن را از پیامبر(صلی الله علیه و آله)شنیده بودند، در ایام خلافت علی(علیه السلام) بر آن شهادت دادند.»(۱۸)
۱۰- عبدالحق دهلوی (م ۱۰۵۲ ق)گفته است:
این حدیث صحیح است و تردیدی در آن نیست . عده ای مانند ترمذی، نسائی و احمد آن را روایت کرده اند. طرق آن بسیار است. شانزده نفر صحابی آن را روایت کرده اند. در روایتی آمده است که سی نفر از صحابه آن را پیامبر(صلی الله علیه و آله)شنیده و برای علی (علیه السلام)در زمان خلافتش شهادت دادند و بسیاری از اسانید آن صحیح و حسن است و به سخن کسی که در صحت آن اشکال کرده، اعتنایی نمی شود.»(۱۹)
۱۱- شیخ محمود بن محمد شیخانی قادری در الصراط السوی فی مناقب آل النبی، حدیث غدیر را از احادیث صحیح دانسته است.(۲۰)
۱۲- ابو سعید زرقانی مالکی (م ۱۱۲۲ ق) در شرح المواهب ج۷ ص۱۳گفته است:
«طبرانی و دیگران، حدیث غدیر را با سند صحیح روایت کرده اند.»(۲۱)
۱۳- شهاب الدین حفظی شافعی، یکی از شعرای غدیر در قرن دوازدهم در ذخیرة المال فی شرح عقد جواهر اللآل گفته است:
«این حدیث صحیح است و تردیدی در آن نیست.»(۲۲)
۱۴- میرزا محمد بدخشی گفته است:
«این حدیث صحیح و مشهور است و جز انسان متعصب و جاحد که سخن او اعتباری ندارد، در صحت آن تردید نکرده است.»(۲۳)
۱۵- مولوی ولی الله لکهنوی گفته است:
«این حدیث صحیح است و طرق متعددی دارد و کسی که در صحت آن اشکال کرده به خطا رفته است.»(۲۴)
۱۶- ناصر الدین آلبانی(۲۵)گفته است:«هر دو بخش حدیث غدیر(۲۶) صحیح است، بلکه بخش اول آن متواتر است.»(۲۷)
و این در حالی است که ابن تیمیه وهابی متعصب و ناصبی جمله (اللهم وال من والاه و عاد من عاداه) را کذب شمرده است.و چه بسا که دلیل آن منافات داشتن آن با رویکرد مشمئز کننده تکفیری اوست که با رویکرد حدیث گرایی او این تکفیر با اللهم وال من والاه منافات جدی دارد.
منابع :
[۱]ایشان ازشاگردان آیت الله العظمی سبحانی و اساتید بزرگ حوزه علمیه و از زبدگان در علم کلام و عقاید هستند که دارای آثارمتعددی درمباحث جدید و قدیم کلامی می باشند.
[۲]روح المعانی، ج۶ ص۱۹۵
[۳]البدایة والنهایة ج۵ ص۲۲۸،حوادث سال ۱۰ق
[۴]اسنی المطالب ص۴۸،الغدیر ج۱ ص۵۵۰
[۵]فیض الغدیر ج۶ ص۲۱۸، الغدیر ج۱ ص۵۵۲
[۶]الغدیر ج۱ ص۵۶۱
[۷]همان ج۱ ص۵۶۲
[۸]همان ج۱ ص۵۶۶
[۹]همان ج۱ ص۵۶۸
[۱۰]همان ج۱ ص۵۶۲
[۱۱]سنن ترمذی ج۵ ص۵۹۱ حدیث۳۷۱۳
[۱۲]مشکل الآثار ج۲ ص۳۰۸
[۱۳]الغدیر ج۱ ص۵۴۴
[۱۴]المستدرک علی الصحیحین ج۳ ص۱۱۸-۱۱۹
[۱۵]البدایه و النهایه ج۵ ص۲۲۸ حوادث سال ۱۰ هجری
[۱۶]فتح الباری ج۷ ص۷۴
[۱۷]الصواعق المحرقه ص۵۴
[۱۸]المرقاه شرح المشکاه ج۱۰ ص۴۶۴ حدیث۶۰۹۱
[۱۹]الغدیر ج۱ ص۵۵۸
[۲۰]همان
[۲۱]همان ص۵۶۳
[۲۲]همان
[۲۳]مفتاح النجاه فی مناقب آل العباء، باب ۳، فصل۱۴، ص۴۴-۴۵
[۲۴]مرآه المومنین ص۴۰
[۲۵]آلبانی یکی از بزرگان علما و محدثین وهابیت است که وهابیون درباره او تعبیرات غلو آمیزی دارند تعبیراتی مانند: داناترین شخص روی زمین به سنت، محدث عصر، امام دعوت، بخاری دوران و..بن باز در باره او میگوید:من در زیر گنبد فلک در این عصر داناتر از شیخ ناصر در علم حدیث نمی دانم.
[۲۶]مقصود جمله «من کنت مولاه فعلی مولاه» و جمله «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» است.
[۲۷]سلسله الأحادیث الصحیحه ج۶ ص۱۲۰۲ حدیث ۲۹۸۲