شما اینجا هستید: احادیث سایت
احادیث سایت
  • حقیقت ایمان
    الامام الرضا علیه السلام:لا یسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقِیقَةَ الإیمانِ حَتَّى تَكُونَ فیهِ خِصالٌ ثَلاثٌ: التَّفَقُّهُ فِي الدِّینِ وحُسْنُ التَّقْدیرِ فِي المَعیشَةِ، والصَّبرُ عَلَی الرَّزایا.
    هیچ بنده‌‏اى حقیقت ایمان را به کمال نمی‌رساند مگر این كه در او سه خصلت باشد: دین‌شناسى، برنامه‌ریزی درست در زندگى، و شكیبایى در مصیبت‏ها. (بحار الأنوار، ج 78، ص 339، ح 1)
  • قال الصادق علیه السلام
    رَأْسُ السَّنَةِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ يُكْتَبُ فِيهَا مَا يَكُونُ مِنَ السَّنَةِ إِلَى السَّنَةِ
    آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مي شود. وسائل الشيعه، ج 7 ص 258 ح 8
  • الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
    انَا خاتَمُ الاْوْصِیاءِ، بی یَدْفَعُ الْبَلاءُ عَنْ اهْلی وَ شیعَتی.
    فرمود: من آخرین وصیّ پیغمبر خدا هستم به وسیله من بلاها و فتنه ها از آشنایان و شیعیانم دفع و برطرف خواهد شد. (دعوات راوندی: ص 207، ح 563)
  • الامام السجاد علیه السلام
    عَجَباً كُلّ الْعَجَبِ لِمَنْ عَمِلَ لِدارِ الْفَناء وَ تَرَكَ دارَالْبقاء.
    بسیار عجیب است از كسانی كه برای این دنیای زودگذر و فانی كار می‌كنند و خون دل می‌خورند ولی ‏آخرت را كه باقی و ابدی است رها و فراموش كرده اند.‏


  • فاطمه الزهراء علیها السلام
    إنَّ السَّعیدَ كُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَنْ احَبَّ عَلیّا فى حَیاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ.
    همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادت ها و رستگارى ها در دوستى علىّ علیه السلام در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود. (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 2، ص 449 )
  • فاطمه زهرا علیها السلام در تعریف امام على علیه السلام فرمود
    وَهُوَ الإمامُ الرَبّانی، وَالْهَیْکَلُ النُّورانی، قُطْبُ الاقْطابِ، وَسُلالَهُ الاْطْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَهُ دائِرَهِ الإمامَهِ.
    او پیشوائی الهی و ربّانی است، تجسّم نور و روشنائی است، مرکز توجّه تمامی موجودات و عارفان است، فرزندی پاک از خانواده پاکان می باشد، گوینده ای حقّ گو و ...
     او پیشوائی الهی و ربّانی است، تجسّم نور و روشنائی است، مرکز توجّه تمامی موجودات و عارفان است، فرزندی پاک از خانواده پاکان می باشد، گوینده ای حقّ گو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبریّت است.(ریاحین ...
  • قرآن کریم:
    إنّا أعطَيناكَ الكَوثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَر
    همانا ما كوثر را به تو عطا كرديم پس براي پروردگارت نماز بخوان و قرباني كن (كوثر ، آيه ۲ - ۱)
  • نتیجه عبادت خالص
    عَنْ فاطِمَةَالزَّهْراءِ(علیها السلام) :« مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ أَهْبَطَ اللّهُ إِلَیهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.»
    هر كه عبادت خالصش را به سوى خدا بالا فرستد، خداوند متعال برترین بهره و سودش را به سوى او پایین فرستد. (بحار: ج 67، ص 249، ح 25)
  • عمل به فرمان
    قالت فاطمة الزهراء علیها السلام: إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا ;
    حضرت فاطمه عليهاالسلام :اگر به آنچه تو را به آن فرمان مى دهيم عمل كنى و از آنچه برحذر مى داريم دورى كنى ، از شيعيان مايى و الاّ هرگز . (بحار الأنوار ، ج 68 ، ص 155)
  • احترام به مادر
    قالت فاطمة الزهراء سلام الله علیها: إلزَم رِجلَها ؛ فَإنَّ الجَنَّةَ تَحتَ أقدامِها، و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّةَ؛
    فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند : همیشه در خدمت مادر و پای بند او باش، چون بهشت زیر پای مادران است و نتیجه آن نعمت‌های بهشتی خواهد بود. (کنزل العمّال، ج 16، ص 462، ح 45443)
     
  • خاکسپاری حضرت فاطمه سلام الله علیها
    وَ مِنْ کَلَامٍ لَهُ عليه السلام رُوِي عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ عليها السلام کَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اللَّهِ ص عِنْدَ قَبْرِهِ السَّلَامُ عَلَيکَ يا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِکَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِکَ وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِکَ قَلَّ يا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيتِکَ صَبْرِي ...
    وَ مِنْ کَلَامٍ لَهُ عليه السلام رُوِي عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ عليها السلام کَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اللَّهِ ص عِنْدَ قَبْرِهِ السَّلَامُ عَلَيکَ يا رَسُولَ ...
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم می فرماید
    من احبّ فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی و من ابغضها فهو فی النار
    کس فاطمه علیها السلام دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است (بحار الانوار، ج 27، ص 116 )
  • حضرت فاطمه (سلام الله علیها)در تعریف امام علىّ (علیه السلام)فرمود
    قالَتْ علیها السلام :وَ هُوَ الا مامُ الرَبّانى ، وَ الْهَیْكَلُ النُّورانى ، قُطْبُ الا قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الا مامَةِ.
    او پیشوائى الهى و ربّانى است ، تجسّم نور و روشنائى است ، مركز توجّه تمامى موجودات و عارفان است ، فرزندى پاك از خانواده پاكان مى باشد، گوینده‌اى حقّگو و هدایتگر است ، او مركز و محور امامت و رهبریّت است.(ریاحین الشّریعة : ج 1، ص 93.)
  • فاطمه الزهراء علیها السلام
    قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اءنْبیائِهِ.
    ما اهل بیت پیامبر وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم ، ما برگزیدگان پاك و مقدّس پروردگار مى باشیم ، ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم .
    (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ...
  • کربلا، زمین ممتاز!
    قال رسول الله (ص): يقبر ابنى بأرض يقال لها كربلا هى البقعة التى كانت فيها قبة الاسلام نجا الله التى عليها المؤمنين الذين امنوا مع نوح فى الطوفان.
    پسرم حسين در سرزمينى به خاك سپرده می ‏شود كه به آن كربلا گويند، زمين ممتازى كه همواره گنبد اسلام بوده است ، چنانكه خدا ياران مؤمن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد. (کامل الزیارات، ص269، باب 88 ، ح8)
  • کربلا، مهد بهترینِ فرزندانِ پیامبران
    قال الصادق(ع): زوروا كربلا ولا تقطعوه فان خير أولاد الانبياء ضمنته.
    كربلا را زيارت كنيد و اين كار را ادامه دهيد، چرا كه كربلا بهترين فرزندان پيامبران را در آغوش خويش گرفته است. (كامل الزيارات، ص 269)
  • فضیلت زیارت امام حسین(علیه السلام)
    قال الامام الباقر(علیه السلام): لو يعلم الناس ما فى زياره قبر الحسين(علیه السلام) من الفضل، لماتوا شوقاً.
    اگر مردم می دانستند كه چه فضيلتى در زيارت مرقد امام حسين(علیه السلام) است از شوق زيارت می مردند. (ثواب الاعمال، ص 319)
  • زبان، پاسبان بدن
    امام سجاد(ع): إنَّ لِسانَ ابْنَ آدَمٍ یَشْرُفُ عَلی جَمیعِ جَوارِحِهِ كُلَّ صَباحٍ فَیَقُولُ: كَیْفَ أصْبَحْتُمْ؟ فَیَقُولُونَ، بِخَیْرٍ إنْ تَرَكْتَنا، إنَّما نُثابُ وَ نُعاقَبُ بِكَ.
    زبان آدمی بر تمام اعضا و جوارحش تسلط دارد هر روز صبحگاهان زبان انسان بر آنها می‌گوید: چگونه شب را به روز رساندید؟ جواب دهند، اگر تو ما را رها كنی خوب و آسوده هستیم، چون كه ما به وسیله تو مورد ثواب و عقاب قرار ‏می‌گیریم.‏ (اصول كافی، ج 2، ص 115)
  • دگرگونی دنیا
    عن الحسين(ع) قال فى مسيره الى كربلا (فى موضع يقال له ذى حُسُم): انّ هذه الدنيا قد تغيّرت و تنكّرت و ادبر معروفها فلم يبق منها الّا صبابةٌ كصبابة الاناء و خسيس عيش كالمرعى الوبيل. ألا ترون انّ الحق لايعمل به و انّ الباطل لايتناهى عنه، ليرغب المؤمن فى لقاء اللّه محقّاً، فانّى لاأرى الموت الّا الحياة و الحياة مع الظالمين الابَرَما. انّ النّاس عبيد الدنيا و الدّين لعق على ألسنتهم يحوطونه مادّرت معايشهم فاذا محصّوا بالبلاء قلّ الدّيانون.
    امام حسين(ع) هنگاميكه به سوى كربلا مى‏ رفت در منزلى از منازل كه به آن ذى حُسُم مى ‏گفتند، فرمود: براستى كه اين دنيا دگر گون شده است آن هم دگرگونى منكر و ناشناخته‏ اى. تمامى شناخته شده‏ هاى آن پشت كرد و رفت. از اين دنيا جز رطوبتى كه بر ته كاسه مى‏ ماند و زندگى پستى كه به چريدن مى‏ ماند، چيزى باقى نمانده است. آيا به سوى حق نمى ‏نگريد كه به آن عمل نمى‏ شود و براستى از باطل چشم پوشى نمى‏ شود؟ بايد مؤمنِ عاشق، در ديدار خدا رغبت نمايد كه سزاوار است. من مرگ را جز زندگى و زندگى با ستمگران را جز رنج و خستگى نمى‏ بينم، آدم‏ها، برده‏هاى دنيا هستند و دين بر سطح زبان‏هاى آنها نشسته است تا آنجا كه زندگى آنها بارور شود آن را رعايت مى‏ كنند، پس هنگاميكه باگرفتارى غربال مى‏ شوند دينداران، اندك مى ‏گردند.
    تحول دنيا و زندگى انسانى تا سطح چريدن و خوردن و خوابيدن و كنار رفتن هدف‏هاى حق و به روى كار آمدن هدف‏هاى باطل، اين همه مى ‏خواهد تا مؤمن عاشق به ديدار خدا روى بياورد و از اين زندگى بگذرد و ...
  • خشنودی خدا، برطرف‌کننده نیازها
    امام حسين(ع): من طلب رضى اللّه بسخط من النّاس كفاه اللّه امور النّاس و من طلب رضى النّاس بسخط اللّه وكّله اللّه الى النّاس.
    هركس به دنبال خشنودى خدا باشد هر چند با ناخشنودى مردم، خدا از كارهاى مردم او را كفايت مى‏ نمايد و هركس طالب خشنودى مردم باشد هرچند با ناخشنودى و غضب خدا، خداوند او را به مردم واگذار مى‏ نمايد.
    مردم رضا و سخط و خشنودى و نا خشنودى‏ هايى دارند و خداوند هم رضا و سخط و خشنودى و نارضايى‏ هايى دارد. گاهى اين رضا و سخطها در برابر هم قرار مى‏ گيرد و امكان اجتماع ندارد، در اين هنگام تزاحم، ...